Baròmetre d’innovació COVID-19
INNOVEM X TRANSFORMAR
18 experiències d’innovació en béns i serveis i processos vinculades a la gestió de la COVID-19 amb capacitat de canvi transformacional.
Cada experiència correspon a una de les 8 àrees d’acció prioritàries i a un àmbit de gestió.
- Totes
- Coneixement i avaluació dels resultats
- Humanització de l'atenció
- Multiprofessionalitat
- Responsabilitat social i bon govern
- Serveis en models en xarxa
- Transformació del Model assistencial
- Transformació del sistema sanitari i social
- Transformació digital
GSK i La Unió promocionen la difusió de coneixement i bones pràctiques en aquest àmbit a través del projecte +FUTUR
Les entitats sanitàries i socials associades a La Unió, compromeses en la reducció de la petjada ecològica disposen d’un espai amb bones pràctiques solvents i avalades en àmbits com ara la promoció d'energies renovables i la minimització de residus....
Roche Farma i La Unió signen un acord de col·laboració per impulsar la innovació en el model d’atenció a les persones a Catalunya
Sota el títol Impacte de la introducció a la innovació digital en el model d'atenció sanitària, aquest projecte busca explorar i promoure els beneficis de la innovació digital en l'àmbit de la salut, sobre la base que la innovació és clau en els serveis d'atenció a les persones....
Reptes i iniciatives en la prevenció de les infeccions relacionades amb l’assistència sanitària
El Journal of Healthcare Quality Research (SECA) ha publicat l’article “Retos e iniciativas en la prevención de las infecciones relacionadas con la asistencia sanitaria: estudio de consenso de experto”, una publicació que surt d’un acord de col·laboració entre HARTMANN, partner del projecte +FUTUR, i FIDISP. ...
Documento de consenso para la mejora del abordaje de la Inflamación de Tipo 2 en Cataluña
La iT2 es una respuesta hiperactiva crónica del sistema inmunitario de tipo 2, originada por factores ambientales y genéticos que causan disfunción de la barrera epitelial e inflamación crónica....
Document de consens per a la millora de l’abordatge de la Inflamació de Tipus 2 a Catalunya
La iT2 és una resposta hiperactiva crònica del sistema immunitari de tipus 2, originada per factors ambientals i genètics que causen disfunció de la barrera epitelial i inflamació crònica. ...
La Unió i GSK s’uneixen en la promoció de la sostenibilitat i el medi ambient
Amb aquesta aliança volem donar impuls a una àrea que és garantia de reputació i valoració social de les organitzacions.que s’orienta a ajudar a gestionar les organitzacions amb els principis del bon govern....
II Taller +FUTUR: Models organitzatius en el procés assistencial amb teràpies avançades
Accions per a la innovació organitzativa en el procés assistencial de les teràpies avançades...
Estudi impacte de la Salut Digital a Catalunya
Cambra de Comerç i Barcelona Health Hub...
Professionals de la salut a Europa: és hora d’actuar
Accions concretes per ajudar els països a retenir talent i benestar professional...
Tendències emergents en salut digital: una actualització post-COVID
University of Strathclyde. Scotland...
Implementació de la integració assistencial. Taller participatiu.
Resultats del taller participatiu amb entitats de La Unió....
Conclusions i experiències de la VIII Jornada d’Innovació en Atenció Primària
Canvis organitzatius per millorar
el model d’atenció a les persones...
BENCHMARKING Fundació Unió: Els models d’atenció no presencial
Aspectes clau per implantar models i identificació de bones pràctiques...
El potencial transformacional de la telemedicina
Investigació independent sobre beneficis de la telemedicina. Tunstall 2020...
Implicacions de la COVID-19 sobre l’ètica de les organitzacions. Baròmetre La Unió
Ens hem volgut acostar als professionals i recollir les vivències viscudes i els temes que els han interpel·lat èticament....
Atenció integrada en diabetis: del disseny a la implementació. Grup d’experts EGIDE
Elements facilitadors que ajudarien a evolucionar cap a un model d’atenció integrada de la diabetis a Europa...
Adopció de l’IA als Hospitals d’Àsia
Desplegament, barreres i reptes de l'IA en els hospitals d'Àsia...
Quadern de la Bona Praxi, dedicat a l’ús de la telemedicina.COMB
Com incorporar-la de manera adequada i segura en la pràctica assistencial...
Infermeres de pràctica avançada: anàlisi del seu paper des d’un multicèntric estudi transversal
International Nursing Review, estudi de les IPA a Catalunya....
Nous perfils professionals a l’atenció primària. AQUAS
Diferents perfils de suport i els nous rols professionals a l’atenció primària de salut a nivell internacional...
EHMA – EUPHA. Joint Statement: Declaració sobre l’enfortiment de la competitivitat de la UE en salut,
Els punts per construir una UE competitiva on la salut pot liderar el camí a seguir...
Decàleg per millorar l’Atenció Domiciliària Integral (ADI), social i sanitària
Propòsit: Dur a terme una transformació del model d’atenció en l’ambit domiciliari que tingui per objectiu principal una atenció integral de necessitats socials i de salut dels/les ciutadans/es de Catalunya, millorant la qualitat de vida des l’entorn més proper a la persona....
Estat de salut a la UE 2021. Informe sobre la resiliència dels països enfront la COVID19. OCDE
Comparació de dades i polítiques de salut. ...
PriTec-COVID-19: una eina per a la priorització de la innovació.
Eina per prioritzar l’avaluació de les tecnologies innovadores desenvolupades per a la COVID-19. ...
State of Health in the EU
Coneixement sobre la salut i els sistemes sanitaris de la UE i els perfils professionals. ...
Estudio sobre la publicación de resultados en el SNS: Bases para un modelo
Revisió sistemàtica dels procediments de rendiment de comptes publicats a nivell internacional i estatal i proposa una sèrie de recomanacions per construir un model ideal pel sistema nacional de salut....
Directius estratègiques per a la infermeria 2025. Organització Mundial de la Salut
Document de la OMS amb 4 orientacions estratègiques per aboradar l’escasetat d’infermes i aconseguir empoderar les infermeres per desenvolupar un rol de lideratge en l’atenció sanitària....
El pany digital d’iLOQ com a control d’accessos a l’Hospital Germans Trias i Pujol
Gestió d'espais i equipaments...
English version. Action plan project +FUTURE
We drive the transformation of health care and social organizations to anticipate the future challenges of caring for people.
...
El futur de la infemeria 2020-2030. NATIONAL ACADEMY OF MEDICINE
Document dels Estats Units on s'explora com les infermeres tenen el rol de reduir desigualtats, pomoure la salut i potenciar eines com les tecnologies per donar una atenció centrada en la persona....
Innovant en l’atenció primària a Catalunya. Una aproximació a la realitata
L’equip editorial de la secció d’Atenció sanitària basada en el valor de l’Observatori La gestió importa de la Societat Catalana de Gestió Sanitària ha elaborat el document Innovant en l’atenció primària a Catalunya, una aproximació a la realitat i s’ha arremangat per esbrinar què s’està innovant de debò al territori amb la finalitat de generar un benchmarking qualitatiu que sigui capaç d’empènyer la reforma de l’atenció primària des de baix....
Análisis comparado de los modelos de atención domiciliaria sanitarios y sociales del Sistema Nacional de Salud y del Sistema de Atención a la Dependencia
Estudi de la Fundació Unió Catalana d'Hospitals amb el propòsit d'analitzar diversos models d'atenció, conèixer els elements comuns dels models i identificar els punts clau per al desenvolupament i implantació efectiva d'una atenció domiciliària integrada sanitària i social...
Recomanacions de bones pràctiques per l’abordatge del procés de final de vida. La Unió
El procés de final de vida ha de ser un procés continu per a la persona i per a la seva família, en el qual els diferents professionals, recursos i nivells assistencials implicats estiguin alineats per tal d’oferir un enfocament assistencial individualitzat, integral i de qualitat.
Per final de vida, en aquest estudi transversal, fem referència a un procés de mort pròxima, en el qual cal garantir unes condicions assistencials, ambientals i organitzatives òptimes que permetin un acompanyament digne de vida fins l’últim moment. ...
Recomanacions de bones pràctiques per l’abordatge del procés de final de vida. La Unió
El procés de final de vida ha de ser un procés continu per a la persona i per a la seva família, en el qual els diferents professionals, recursos i nivells assistencials implicats estiguin alineats per tal d’oferir un enfocament assistencial individualitzat, integral i de qualitat.
Per final de vida, en aquest estudi transversal, fem referència a un procés de mort pròxima, en el qual cal garantir unes condicions assistencials, ambientals i organitzatives òptimes que permetin un acompanyament digne de vida fins l’últim moment. ...
Recomanacions de bones pràctiques per l’abordatge del procés de final de vida. La Unió
El procés de final de vida ha de ser un procés continu per a la persona i per a la seva família, en el qual els diferents professionals, recursos i nivells assistencials implicats estiguin alineats per tal d’oferir un enfocament assistencial individualitzat, integral i de qualitat.
Per final de vida, en aquest estudi transversal, fem referència a un procés de mort pròxima, en el qual cal garantir unes condicions assistencials, ambientals i organitzatives òptimes que permetin un acompanyament digne de vida fins l’últim moment. ...
Intel·ligència Artificial aplicada a la Salut. CIDAI
Reflexions sobre l’adopció de les tecnologies basades en IA en el marc del sistema de salut de Catalunya...
Humanisme i ètica. Ètica organitzativa en l’estratègia i el procés assistencial
L’actual pandèmia ha tensat encara més el contracte social entre ciutadania i professionals
de la salut, posant en joc tot un seguit de valors i principis de bioètica com la beneficència,
la no maleficència, la justícia en termes d’equitat, l’accessibilitat i l’autonomia. ...
Integració assistencial. Àmbit i organitzacions amb objectius compartits
Per transformar les organitzacions, cal posar en valor i promoure consensos estables mitjançant un treball en xarxa entre la pluralitat d’entitats socials i sanitàries properes en el territori...
Aterratge del Projecte +FUTUR a l’Agenda 2030: Compromisos d’avui per al futur immediat
Fomentem que les organitzacions s’involucrin amb la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible i ho incorporin en la seva estratègia. ...
Encaje entre las propuestas de transformación estratègica de las organizaciones +FUTUR y los ODS.
33 compromisos de hoy para el futuro inmediato que deben tomar las organizaciones para favorecer los objetivos de desarrollo Agenda 2030...
Relectura de retos +FUTUR. Prioridades y cambios organizativos.
Checklist de cambios organizativos +FUTUR en 4 temas: atención no presencial, integración asistencial. roles profesionales y humanismo y etica. Versión Abril 2021...
Rols professionals. Acords interns interprofessionals
Un canvi de rols professionals ha de comptar amb un procés d’elaboració participatiu que neix a partir de la identificació d’una necessitat i acabarà amb un enriquiment professional i cohesió d'equip, i també una millor experiència i satisfacció pel pacient i les seves famílies...
Atenció no presencial. La transformació digital al servei de l’estratègia i el procés assistencial
Des de la planificació estratègica de les organitzacions s’ha d’establir actuacions perquè els professionals vegin els beneficis de l’atenció no presencial per aportar el màxim valor....
Integració assistencial. Àmbit i organitzacions amb objectius compartits
Per transformar les organitzacions, cal posar en valor i promoure consensos estables mitjançant un treball en xarxa entre la pluralitat d’entitats socials i sanitàries properes en el territori...
Humanisme i ètica. Ètica organitzativa en l’estratègia i el procés assistencial
L’actual pandèmia ha tensat encara més el contracte social entre ciutadania i professionals
de la salut, posant en joc tot un seguit de valors i principis de bioètica com la beneficència,
la no maleficència, la justícia en termes d’equitat, l’accessibilitat i l’autonomia. ...
Healthwatch England. Bretxa digital: testimonis de persones excloses a l’atenció no presencial
Investiga les barreres d'accés a l’atenció no presencial, basant-se en les experiències de persones durant la pandèmia i elabora recomanacions com la necessitat d’un programa d’inversió en alfabetització digital, sempre mantenint els mètodes presencials per garantir l’equitat en l’accés....
National Voices. Estratègies per superar la bretxa digital.
Recomanacions i casos pràctics per millorar l’accessibilitat als serveis d’atenció no presencial que s’han accelerat amb la COVID19...
Aprofitant el valor de l’atenció a la salut: anàlisis de polítiques sanitàries. European Observatory on Health Systems and Policies
Quin és el valor que aporten els sistemes de salut en el benestar i riquesa de la societat? Aquest document analitza les diferents dimensions inclosos els serveis de prevenció i els diferents agents implicats...
La transformació en les organitzacions des de la governança. Sessió Forum +FUTUR
Quin són els reptes de la governança de les organitzacions sanitàries i socials per afrontar amb èxit les transformacions del futur....
Transformació tecnològica i social. Sessió Forum +FUTUR
Quines són les tendències globals que afecten la provisió i l’organització dels serveis d’atenció a les persones, i les implicacions que suposen en la governança del sistema, les organitzacions i la participació de la ciutadania....
El camí cap a la renovació: cinc prioritats de l’atenció social i sanitària. The King’s Fund 2021
5 prioritats i maneres de avançar: posar els professionals al centre; canviar l’abordatge de les desigualtats en salut, reforma de l’atenció social; incorporació i acceleració de la salut digital, reformar la relació amb la comunitat...
Professionals de la salut en el focus. Policies and practices for successful public response to COVID-19 vaccination
Strategic considerations for member states in the WHO European region (2021). Cinc estratègies clau per capacitar els professionals per ajudar a garantir l’èxit: compromís, motivació, suport, coneixement, reconeixement. ...
Prioritizing health. A prescription for prosperity
Una millor salut afavoreix el creixement econòmic i augmentant l'ocupació la productivitat alhora que proporciona immensos beneficis socials
Millorant la salut a nivell mundial podem salvar vides i injectar bilions a l’economia mundial....
The COVID-19 pandemic: lessons learned for the WHO European Region
Aquest document proporciona un punt de partida per a discussions regionals sobre com millorar la preparació i la resposta a esdeveniments futurs i "reconstruir millor". Les propostes i grans lliçons que es presenten a l’informe es basen en revisions intra-accionals en curs en països i àrees, així com debats de grups focals entre equips de l’OMS. ...
Global Top Health Industry Issues 2021
PWC. Aplicar les lliçons i innovacions apreses durant la crisi per construir un sistema sanitari més resilient, dinàmic i obert a noves possibilitats: l’anàlisi de dades, l’atenció no presencial, la digitalització dels assaigs clínics i la millora de les cadenes de subministrament. ...
LA COVID-19 ÉS SUFICIENT PER A LA MILLORA EL COMPROMÍS DELS PACIENTS I CIUTADANS EN LA SALUT DIGITAL?
La pandèmia ha facilitat la implementació d'eines digitals de salut i en aquest article s’ofereixen recomanacions per involucrar les persones, incloses des del disseny (design thinking), reconeixent les diferències generacionals i el paper de l’alfabetització sanitària dels pacients....
Young Executive Leaders. Casos d’èxit i lliçons apreses a l’era del COVID-19
En aquest breu article es presenten casos d’èxit i lliçons apreses a l’era del COVID-19: Integració assistencial espais i equips flexibles, l’ús de la telemedicina i la ràpida incorporació de resultats. ...
Building the ‘New Normal’: Harnessing transformative practices from the COVID-19 pandemic
International Hospital Federation. Escrit per a líders clínics d’hospitals, com abordar noves formes d’atenció, a partir de les transformacions aplicades durant la pandèmia de coronavirus...
COM LA COVID-19 HA CANVIAT L’ADOPCIÓ DELS PROFESSIONALS DE LA SALUT AMB LES EINES DIGITALS?
Young Executive Leader Initiative of the International Hospital Federation Hi ha factors crítics d’èxit en l’adopció de tecnologia per part dels professionals de la salut i mirant cap al futur i reforçant els canvis positius de la COVID-19, la difusió i generalització de la teleconsulta i la videoconferència...
COVID-19 AND HEALTH SYSTEMS RESILIENCE: LESSONS GOING FORWARDS
European Observatory on Health Systems and Policies. OMS. Balanç de les respostes nacionals. La governança eficaç, la solidaritat, la resiliència i la preparació són aspectes destacats....
Logística per adaptació d’equips
Gestió d'espais i equipaments...
Formació per la prevenció del contagi per la COVID-19
Gestió de persones...
Eines de millora de l’estat de salut global de l’empresa
Gestió de persones...
Gestió de l’absentisme i reducció de costos
Gestió de persones...
Transformació digital interna
Gestió de persones...
Plataforma COVID-19 d’informació validada
Sistemes d'Informació...
Gestió de laboratoris d’anatomia patològica
Gestió de laboratoris...
Reporting d’activitat per a control i planificació sanitària
Sistemes d'Informació...
Gestió de plantilles
Gestió de persones...
Implementació d’un model d’atenció no presencial a l’atenció primària
Teleassistència / telemedicina...
Implantació del teletreball i Ciberseguretat
Teletreball...
Adaptació i versatilitat dels espais
Gestió d'espais i equipaments...
Plataforma de videotrucada Instant video
Teleassistència...
Plans de Contingència per a la migració d’aplicacions al núvol
Sistemes d'Informació...
Solucions per la seguretat dels espais físics
Gestió de persones...
Millora d’eficiència en l’assignació de recursos assistencials
Gestió de persones...
Long term care 2030, informe de la Xarxa Europea de l’Envelliment
La European Ageing Network (EAN) ha publicat aquest informe de posicionament en el qual explica l’estat actual del Serveis Socials a Europa i els reptes de futurs que hauran d’aplicar-se en el sector sanitari i social. EAN representa a 10.000 proveïdors d’atenció de llarga estada amb més d’1 milió de clients en quasi 30 països,...
Mesurant l’experiència del pacient
La forma en què les persones experimenten els serveis sanitaris és un component important de la qualitat de l’atenció. Aquesta document del NHS explora evidències i proporciona exemples de com mesurar l’experiència del pacient que es podrien utilitzar per avaluar l'impacte de les iniciatives de millora....
Perfilant el treball dels sistemes de salut europeus del futur
Sintesi de les competències bàsiques requerides en els models emergents d’atenció, les deficiències en la formació i els canvis de política necessaris per donar suport als professionals sanitaris en la transformació de l’atenció....
Canvi de rols professionals en els sistemes de salut
La Comissió Europea ha publicat un estudi de com les tendències de futur (la digitalització, la intel·ligència artificial, la complexitat de les malalties i l’escassetat de personal sanitari) canviaran les tasques dels professionals. L’informe analitza un canvi de tasques des dels professionals de la salut als pacients, entre professionals de diferents disciplines, i de persones a màquines....
El mercado laboral digital a debate Plataformas, Trabajadores, Derechos y WorkerTech
Aproximació a les noves formes de treball que creixen a Espanya com a conseqüència del procés de digitalització del mercat laboral...
Future of Jobs World Economic Forum
El futur dels llocs de treball analiza el treball, les habilitatss i l'estratègia de recursos humans enfront la quarta revolució industrial. ...
Smart & Connected: integració social i sanitària
L’atenció social i sanitària estan al punt d’entrar en una revolució amb l’aparició de noves tecnologies. L’informe "Smart and Connected – Atenció social i sanitària" de l’anglesa UK Authority explora el potencial de les tecnologies emergents per transformar la integració dels serveis d’atenció a adults i infants....
Proposta de La Unió per a la priorització dels ODS’s als sectors sanitari i social
La Unió contribueix al desenvolupament dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que guien els passos de l’Agenda 2030. Per això s'han prioritzat els objectius i com contribuir-hi tenint en compte el que pot fer La Unió i el que poden fer els associats. ...
Integrated Home Care and Primary Health Care in Canada
Canadian Home Care Association. Canada és un referent en l’atenció domiciliària. En aquest informe es presenten 5 experiències regionals on s’integren serveis socials i sanitaris....
El nuevo rol de los principales hospitales públicos en los sistemas sanitarios en Europa
IESE i Accenture. Poden els hospitals oferir una millor atenció a un menor cost en 2030? Un estudi proposa abandonar la prestació d'atenció rutinària per obtenir centres d'excel·lència, petits i flexibles. ...
European innovation scoreboard. European Comission
Anàlisi del nivell d’innovació als països de la UE, els seus punts forts i febles que ajuda als països a identificar àrees de millora. ...
Leading for integrated care: ‘If you think competition is hard, you should try collaboration’
Kings Fund Foundation. Com es poden construir lideratges que integrin diferents organitzacions de salut i social en l’àmbit local? ...
The digital hospital of the future.
Deloitte. Document que descriu com la tecnologia canviarà la manera de prestar atenció sanitària. Com influirà en el futur del disseny de l’hospital i l’experiència del pacient a tot el món? ...
Análisis de situación de los aspectos humanísticos de la atención sanitaria en España.
El gran reto de las políticas para la promoción de la atención sociosanitaria basada en el humanismo son los instrumentos innovadores que serán necesarios para fomentar actitudes y habilidades acordes entre profesionales, gestores y responsables políticos....
The Topol Review
Preparing the healthcare workforce to deliver the digital future. An independent report on behalf of the Secretary of State for Health and Social Care....
Artificial intelligence in healthcare: past, present and future
Artificial intelligence (AI) aims to mimic human cognitive functions. It is bringing a paradigm shift to healthcare, powered by increasing availability of healthcare data and rapid progress of analytics techniques. ...
Artificial Intelligence for Health and Health Care
This study centers on how computer-based decision procedures, under the broad umbrella of
artificial intelligence (AI), can assist in improving health and health care. ...
LIMITACIONS
- Superar resistències a canviar la manera de fer les coses i manca d’incentius
- Dificultat del treball interserveis
- Definició i estabilitat de criteris estratègics a nivell de sistema
- En l’àmbit de la teleassistència desigual penetració tecnològica per sector poblacionals
- En l’àmbit de la gestió de recursos humans la manca de flexibilitat dels convenis laborals per adaptar l’organització del treball a les noves realitats (teletreball, mobilitat, conciliació, nous models d’atenció..)
REFLEXIONS I RECOMANACIONS
- De copiar i enganxar a la cultura de projecte de l’organització per a canviar processos i dinàmiques
- Millorar la qualificació de la relació client – proveïdor cap la de partenariat d’aportació de valor social
- Necessitat d’encaixar les agendes de necessitats i solucions
- Innovacions per a impulsar la transformació dels models assistencials
- De la innovació conjuntural a la innovació de canvi transformacional
QUI SOM?
El Fòrum d’Associats Col·laboradors de La Unió, hub d’innovació, són 43 empreses de béns i serveis que aposten per la innovació transformacional a través del partenariat amb les entitats sanitàries i socials, i des del compromís social amb les prioritats de les polítiques públiques.
Línies estratègiques:
- Encaix amb les prioritats públiques
- Valor del partenariat
- Valor de l’avaluació, posant especial èmfasi a la millora de l’atenció a les persones
- Valor de la innovació sistèmica
- Valor de la internacionalització i accés a fons europeus amb la voluntat de contribuir a crear un teixit empresarial de referència
- Promovem organitzacions compromeses amb la gestió ètica i les bones pràctiques empresarials en responsabilitat social.
IMPULS A LA INNOVACIÓ
Envia’ns la teva experiència d’innovació