En el marc del Plenari d’Innovació de La Unió celebrat el 6 de novembre, s’ha presentat l’informe que posa el focus en les recomanacions per impulsar l’adopció de la innovació en els serveis d’atenció a les persones, responent així als nous reptes d’un sector en constant transformació.
La Unió ha basat aquest treball en un baròmetre enviat a les seves organitzacions associades i un taller participatiu en què es van identificar els reptes i les prioritats per a avançar cap a un model d’atenció innovador i eficient.
Aquest informe ha estat possible gràcies a la participació del Consell Tècnic Assessor d’Innovació de La Unió i a col·laboració de Roche amb el portal +FUTUR.
Un informe basat en els models organitzatius que impulsin la innovació.
L’informe respon a la necessitat de comprendre millor com els models organitzatius poden influir en l’èxit de la innovació, abordant aspectes com la governança, el finançament i les aliances amb altres agents de l’ecosistema d’innovació. Per fer-ho, el Consell Tècnic Assessor d’Innovació de La Unió ha analitzat en profunditat la situació actual, identificant les barreres i facilitadors que impacten en el desenvolupament dels projectes d’innovació dins les entitats.
Després de recollir les dades del baròmetre 10 La Unió, es va organitzar un taller per aprofundir en quatre eixos clau: l’accés a la informació dins l’àrea d’innovació, les aliances estratègiques, la cultura innovadora com a motor de canvi, i els mecanismes de finançament. Aquesta sessió ha permès concretar accions i recomanacions pràctiques tant per a les entitats com per a l’administració i per a La Unió mateixa, que vol posicionar-se com a agent impulsor de la innovació al sector.
Principals conclusions i recomanacions per a la innovació
Les conclusions de l’informe subratllen que la innovació en l’àmbit de l’atenció a les persones depèn, en gran part, de la creació d’estructures específiques d’innovació dins les organitzacions. Es recomana, per tant, que aquestes unitats estiguin liderades per responsables de primer nivell directiu, capaços de fomentar una cultura innovadora transversal i de crear una política d’aliances estratègiques.
Entre les dades més rellevants de l’informe, destaca que el 50% dels projectes d’innovació dels darrers tres anys han fet ús d’eines de transformació digital, com la intel·ligència artificial i el machine learning, i que gairebé totes les entitats integren la perspectiva del pacient en aquests processos. Aquestes dades demostren la sensibilitat del sector cap a una atenció centrada en la persona, on la tecnologia és una eina per millorar l’accessibilitat, la qualitat i l’eficiència.
Per la seva banda, es demana que l’administració assumeixi un rol actiu en la innovació del sistema de salut, amb incentius i estructures de governança que facilitin les aliances estratègiques.
Les recomanacions també van dirigides a La Unió, a qui es proposa difondre els recursos de finançament disponibles i promoure espais de relació i suport a les entitats per compartir bones pràctiques i solucions innovadores.
Innovació centrada en la persona
L’informe destaca l’adopció creixent d’eines digitals i la inclusió de la perspectiva del pacient en gairebé tots els projectes d’innovació, reflectint el compromís del sector amb una atenció més centrada en la persona. A més, posa de manifest que, tot i les limitacions pressupostàries, el 55% de les entitats han situat el referent d’innovació dins del seu consell directiu, demostrant la importància estratègica de la innovació en el futur de l’atenció a les persones.
Amb aquest treball, La Unió reafirma el seu compromís d’impulsar la innovació com a element transformador del sector i ofereix un espai de col·laboració on entitats, administració i professionals poden avançar junts cap a un model d’atenció més resilient, eficient i col·laboratiu.