Impulsant l’experiència de la persona i la família

05/07/2023
Cicle Mirem el Futur amb una mirada oberta al món

Cicle “Mirem el futur amb una mirada oberta al món”.

  • Registrar i compartir experiències sobre com incorporar la persona i la família en la presa de decisions proporcionen una visió clara de les pràctiques existents i ajuden a identificar les millors estratègies per a una atenció centrada en la persona.
  • Cal treballar en col·laboració estreta amb l’Administració per sistematitzar les mesures i establir una coordinació.
  • El treball conjunt ha de permetre establir estàndards comuns i compartir les millors pràctiques amb altres entitats.

5 de juliol de 2023

El 5 de juliol hem celebrat la sessió sobre Experiència persona i família que forma part del Cicle “Mirem el Futur amb una mirada oberta al Món”, organitzada conjuntament pel Comitè d’Impuls del Projecte +FUTUR i el Consell Tècnic Assessor Experiència Persona i Família de La Unió. 

La participació de les persones té impacte en diferents àmbits, com en el foment de la presa de decisions compartides i l’apoderament del pacient per fer-se càrrec de la seva salut (nivell micro), en l’organització i la prestació de serveis (nivell meso) i en el disseny, el desenvolupament i l’avaluació de les polítiques públiques (nivell macro).

L’experiència persona i família es refereix a totes les percepcions en tots els contactes amb els dispositius assistencials, en aspectes com la gestió del temps, la qualitat de la informació, l’accessibilitat als professionals, la participació en la presa de decisions o la navegabilitat a través del sistema sanitari i social.

1. És possible? Quin és el marc conceptual i com s’està abordant les transformacions amb una anàlisi comparada internacional.

Xavier Lleixa, cofundador de DigimEvo, associat col·laborador de La Unió, i membre del Comitè d’Impuls del Projecte +FUTUR, ha explicat la visió internacional i el cas del NSW Health Australia. El cas de Australia, que comparteix reptes similars als nostres, s’estableix un marc estratègic sota el concepte d’experiència humanista on el sistema de salut de Nova Gal·les del Sud pot millorar les experiències dels pacients, les famílies, els cuidadors i els professionals mitjançant la col·laboració i l’associació.

Australia dóna molta importància que els professionals treballin estretament amb els pacients i reconegui l’impacte significatiu de la seva aportació. Prioritzant aquesta participació, l’objectiu és establir estàndards més alts d’excel·lència en les experiències humanes dins del sistema de salut, assegurant una experiència positiva i personalitzada per a cada individu, en cada ocasió, incroporant innovació tecnològica, nous rols per acompanyar a la persona i crear espais i canals d’escolta activa.

2. Ho volem fer? Quin és el compromís de les Administracions en impulsar els canvis sistèmics per facilitar aquestes transformacions.

Elisenda Serra, directora de l’Àrea de Ciutadania, Innovació i Usuari del CatSalut, ha explicat com està abordant el CatSalut l’experiència del pacient i quines accions s’estan duent a terme. Ha presentat en primicia el nou Marc d’Experiència de pacient per a tot el sistema, que vol aportar un marc conceptual i uns objectius compartits, la identificació d’experiències, criteris i línies de desenvolupament rellevants que permeti consolidar i estrendre el coneixement i la pràctica d’aquest àmbit clau en l’evolució del nostre sistema.

En aquest sentit és tracta de la creació d’una cultura de la experiencia persona amb l’evolució d’eines existents com La Meva Salut i les enquestes PLAENSA, així com també amb la definició d’indicadors comuns i la creació d’un sistema de seguiment.

3. Ho podem fer? Aplicació en el nostre entorn, d’acord amb experiències i casos pràctics

Blanca Cegarra, referent de Recerca Social i Experiència Pacient a Institut Guttmann, associat,i Andrea Santamaria, referent dels projectes d’experiència pacient a Athenea Solutions, associat col·laborador de La Unió, han explicat dins del marc del Pla de Humanització de l’entitat s’ha treballat en un nou Pla d’acollida amb l’objectiu de millorar la recepció dels pacients i les famílies, desenvolupant una relació de confiança entre professional-pacient/família i aconseguint una integració satisfactòria del pacient en el nou entorn, ja sigui hospitalari o ambulatori.

Per redactar aquest document s’han revisat els protocols existents i s’han recollit propostes de millora del procediment d’acollida per part dels professionals de la institució, així com s’han avaluat les necessitats i demandes detectades pels pacients i les famílies en el moment de l’acollida. El grup de Humanització de l’hospital, format per professionals de diferents àrees, amb el suport d’Athenea Solutions, ha estat l’encarregat de redactar el Pla d’acollida impulsant l’experiència del pacient així com de posar-lo en marxa. A més, disposa d’un model d’avaluació que permet analitzar els resultats a través d’una metodologia que recull dades qualitatives i quantitatives amb indicadors per detectar  àmbits de millora per fer retorn als professionals i crear cultura d’experiència persona.

Des de La Unió, incorporem transversalment aquesta mirada d’experiència persona i família a tots els projectes que impulsem i volem sensibilitzar a les organitzacions de l’impacte de la participació de les persones i famílies com a element estratègic de canvi transformacional d’un model d’atenció centrat en la persona. Carles Oliete, director tècnic del projecte +FUTUR, ha presentat els els resultats del Baròmetre de La Unió que van permetre mapejar la situació actual de les entitats i també l’elaboració de les Pautes de progrés per a l’experiència persona i família de La Unió, una eina que descriu diferents nivells de maduresa perquè cada organització evolucioni de manera contínua establint metes realistes i avaluant el progrés al llarg del temps.

Descobreix les properes sessions del cicle:

  • Organitzacions segures
  • Canvi climatic i salut
  • V Jornada +FUTUR el 19 d’octubre.

Et pot interessar…